Het zal de sportievelingen onder ons niet zijn ontgaan: door de coronacrisis zijn nu ook de sportscholen gesloten. Ondanks dat gebeurt het toch nog vaak dat sommige sportscholen (automatisch) de volledige contributie blijven innen van hun leden. Mag dat?
De sportschool moet een alternatieve dienst aanbieden
Het antwoord hierop is: nee. De sportschool levert immers niet de dienst die u met de sportschool bent overeengekomen. Als een sportschool verder geen compensatie van de dienst heeft aangeboden en u zit vast aan een jaarcontract, is het raadzaam om de overeenkomst met de sportschool gedeeltelijk te ontbinden. De sportschool moet dan het lidmaatschapsgeld terugbetalen voor de periode dat de sportschool is gesloten door het coronavirus. De einddatum van uw overeenkomst met de sportschool blijft verder hetzelfde. Een eventueel beroep door de sportschool op overmacht, staat aan een beroep op gedeeltelijke ontbinding niet in de weg.
Welke alternatieve dienst moet u accepteren?
Veel sportscholen proberen hun leden in deze tijd echter een alternatieve dienst aan te bieden, bijvoorbeeld door thuis virtuele lessen te volgen. Het moge echter duidelijk zijn dat dit een dienst is, die van mindere kwaliteit is dan de oorspronkelijke dienst. Zo hebt u getekend en betaald voor een sportabonnement bij een sportschool met diverse faciliteiten, maar die nu is gesloten en online verder gaat. Het is dan ook niet redelijk als de sportschool deze virtuele lessen als volledige compensatie beschouwt voor het sluiten van de sportschool. Een evenredige vermindering van de normale contributie ligt dan ook nog steeds voor de hand voor de periode dat de sportschool is gesloten en er virtuele lessen worden aangeboden.
Wilt u advies hoe te handelen met doorlopende overeenkomsten (en kosten) en wilt u hulp bij het (gedeeltelijk) ontbinden of opzeggen? Neemt u dan gerust contact met ons op.
Terug naar het overzicht
Telefoon 020 61 81 781
Fax 020 68 33 042